Előkészítés alatt az M44 gyorsforgalmi út (Békéscsaba) – országhatár (Nagyszalonta) közötti gyorsforgalmi út
A Vármegyeházán tartották 2024. július 16-án az M44 gyorsforgalmi út (Békéscsaba) – országhatár (Nagyszalonta) közötti gyorsforgalmi út projekt indító kooperációját.
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium 2022. január 7-én rendelte el az M44 gyorsforgalmi út (Békéscsaba) – országhatár (Nagyszalonta) közötti 2×2 sávos közúti összeköttetés nyomvonalvizsgálatát. A megrendelő Tervezési Szerződéses Megállapodást kötött a Térségi fejlesztési terv elkészítésére, a tervdokumentáció 2022. május 31-én elkészült.
Figyelembe véve a helyi adottságokat, környezetvédelmi területeket és ökológiai folyosókat 7 db lehetséges nyomvonalfolyosó került kiértékelésre, majd a tervdokumentáció alapján 2 db nyomvonal lett kiválasztva a további egyeztetésekhez.
Az M44-es gyorsforgalmi út első, Tiszakürt – Kondoros 62 km-es szakaszát 2019 októberében adták át, majd 2020 decemberében a 17,6 km-es Kondoros – Békéscsaba szakasz kivitelezése fejeződött be. 2021 decemberében a Lakitelek – Tiszakürt 10km-es szakasszal, míg 2024 májusában a Szentkirály – Lakitelek 4,6 km-es szakasszal bővült az M44-es gyorsforgalmi út. Jelenleg kivitelezés alatt áll az M44-es Szentkirály – M5 autópálya szakasz, melynek tervezett átadási időpontja 2026 közepére tehető.
Az M44-es gyorsforgalmi út Kondoros – Békéscsaba közötti szakaszából kiindulva 43 km-en keresztül 2×2 sávos gyorsforgalmi út vezetheti az autósokat a magyar-román határszakaszhoz. A tervdokumentáció alapján két lehetséges nyomvonal áll rendelkezésre: a Békéscsabához közeli M44-es szakaszból kiindulva, Doboz, Sarkadkeresztúr vagy Sarkad érintésével építhetik meg az új gyorsforgalmi utat a méhkeréki csomópont kialakításával, egészen a magyar-román határszakaszhoz. A projekt magába foglalja a Kettős-Körös híd létrehozását Doboz környékén, a Sarkadot és Sarkadkeresztúrt elkerülő utak építését, csomópontok, pihenőhelyek kialakítását.
A projekt tervezési ütemezése:
– Tanulmányterv és Környezeti hatástanulmány elkészítése, valamint a környezetvédelmi engedély megszerzése a teljes szakaszra – tervezetten 15 hónap – határidő: 2025. szeptember.
1. rész: Engedélyezési- és kiviteli tervek elkészítése, valamint az építési engedély(ek) megszerzése a Méhkerék – Országhatár közötti szakaszra vonatkozóan – tervezetten 36 hónap – 2027. június.
2. rész: Engedélyezési- és kiviteli tervek elkészítése, valamint az építési engedély(ek) megszerzése a Békéscsaba – Méhkerék települések közötti szakaszra vonatkozóan – tervezetten 48 hónap – 2028. június.