Átadták a Békéscsaba-Lőkösháza felújított vasúti vonalszakaszt

Több mint száznegyvenhatmilliárd forintból korszerűsítették, kétvágányúsították a Békéscsaba-Lőkösháza vasúti vonalszakaszt. A beruházást kedden adták át. Orbán Viktor miniszterelnök Lázár János építési és közlekedési miniszterrel, dr. Takács Árpád főispánnal és Szarvas Péter polgármesterrel Békéscsabáról vonattal érkezett a lőkösházi vasútállomásra.

A helyzet úgy fest, hogy nem önök jöttek miattunk, hanem mi jöttünk önök miatt, örülünk és köszönjük, hogy itt lehetünk. Látom felsorakozni a vármegyei lobbi-válogatottat is, a képviselő urak és választókerületi elnökök személyében. Délután még sok munkánk lesz, én előre tudom, hogy mit fognak mondani: még, még, még, ennyi nem elég – köszöntötte a Békéscsaba-Lőkösháza korszerűsített vasúti vonalszakasz ünnepélyes átadóján megjelenteket Orbán Viktor. A miniszterelnök, a gyulai születésű Kossuth-díjas író, Krasznahorkai László művére utalva elmondta, ami abban a regényben elénk tárul, az Lázár János miniszter rémálma: soha meg nem érkező vonatok, kapkodó állomásfőnök, frusztrált utasok, lepukkant állomások, tehát a helyzet nem túl kedvező, abban a regényben.

Azonban a Békéscsaba- Lőkösháza vonalszakasz felújításával mindez megváltozott, a regény a múlt, ez itt meg a jövő. Itt már nincsenek eltűnő vonatok, lepukkant állomások és ideges masiniszták sem. Vannak helyettük modern, biztonságos, gyors vonatok és szép állomások, szép, régi állomások. De ne szaladjunk előre, mert a munka még nincsen kész. Mindannyian tudjuk, hogy Lőkösházának, a Dél-Alföldnek, Békés vármegyének van egy nagy problémája. Ez a probléma a több mint száz évvel ezelőtt meghúzott országhatárok formájában, egészen pontosan a lőkösházi vasútállomás végén jelentkezik. Százöt esztendővel ezelőtt azt a sorsot szánták nekünk, magyaroknak, hogy legyünk így befagyva. Százöt évvel ezelőtt leválasztották Magyarországot, benne Békés vármegyét a Kárpátok lábáig tartó térségről és ezzel megfosztották attól a természetes vérkeringéstől, ami élettel töltötte meg az itteni világot – hangsúlyozta Orbán Viktor.

Kellő szerénységgel, de büszkén mondom, hogy mi, a Fidesz-KDNP vagyunk az egyetlen politikai közösség Magyarországon, akinek van Alföld Programja. Idén elkészül a teljes M44-es gyorsforgalmi autóút, ez összeköti Békés vármegyét a magyar autópályákkal. Tervezés alatt van az M47-es Békéscsaba-Debrecen autóút, az M4-es is épül, Szolnok-Kisújszállás, egészen Berettyóújfaluig, ahonnan a határ már ma is négy sávon érhető el. Itt van a most elkészült vasúti vonalszakasz, 30 kilométer, és épül a következő vasút, Szeged-Kiskunfélegyháza között. Ez azt jelenti, hogy három autópálya, és ha a Budapest-Belgrád vasútvonalat is ide számítjuk, akkor három vasút. Úgy tudjuk, a román oldalon is építik a Brassóig tartó szakaszt. Ha minden elkészül, akkor 5 órával lesz rövidebb a menetidő Budapesttől Brassóig, a Kárpátok lábáig, jól jön ez majd. Az Alföld Program másik fejezete a munkahelyekről szól, mert ha munka van, minden van, ha munka lesz, minden lesz. A múlt héten jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter, hogy egy 280 milliárdos beruházást hozunk Békéscsabára egy szingapúri székhelyű nagy nemzetközi vállalattal. Ez 2500 új munkahelyet hoz létre, a beruházás megvalósítását a kormány 49 milliárd forinttal támogatja – nyomatékosította Orbán Viktor. Az Airbus itt van már Gyulán, Kecskeméten hamarosan átadjuk a második Mercedes gyárat, Szegeden a BYD, és Debrecenben pénteken adjuk át a BMW gyárat. Ez a közvetlen és a közvetett álláshelyekkel együtt mintegy 50 ezer új munkahelyet jelent, itt az Alföldön. Ez a mi Alföld Tervünk, ez a magyar út, ezen dolgozik Magyarország kormánya. Azt akarjuk, hogy a magyarok végre békében, biztonságban, folyamatos gyarapodásban és a jövőbe vetett bizalommal éljenek. Békés vármegye békés maradhasson – tette hozzá a miniszterelnök.

Köszöntöm önöket Békés vármegyében, az ország szélén, de a történelmi Magyarország közepén, az Isten tenyerén. Az elmúlt hónapokban, de különösen az elmúlt hetekben gyakrabban érezzük azt, hogy érdemes felkelni, tenni a dolgunkat, mert minden nap újabb és újabb motivációt ad. Ez a nap is ilyen. Magyarország kormánya nem hagyta cserben a vidéket, Békés vármegyét, hanem ígéretének megfelelően helyzetbe hozta – hangsúlyozta dr. Takács Árpád. Aki utat épít, az a jövőt építi, aki vasutat, az a fenntartható jövőt. Ez a beruházás nemcsak környezetvédelmi és infrastrukturális jelentőséggel bír, hanem valódi nemzetegyesítés, hiszen ez a vasút köti össze Békés vármegyét a Partiummal, Temesvárral, Araddal és Brassóval is. A dualizmus kora óta nem volt ilyen közlekedésfejlesztés Magyarországon, mint az utóbbi években. Az M44-es gyorsforgalmi autóút, és ez a vasútvonal bekapcsolja Békés vármegyét nemcsak az ország, hanem Európa vérkeringésébe keleti és nyugati irányba egyaránt. Békéscsaba és térsége felkészült: ezért nem állunk meg, még csak most jöttünk lendületbe. A mi időnk, most kezdődik. A napokban bejelentettük Békés vármegye valaha volt legnagyobb beruházását, tervezés alatt van a békéscsabai repülőtér fejlesztése, és számos infrastrukturális beruházás van folyamatban. Ezeknek mindenki a nyertese lehet, a következő évtizedek ennek a térségnek a fejlődéséről szólnak. A mi víziónkban olyan vármegye van, amelynek az első pillére az agrárium, a vidékfejlesztés. Második az iparfejlesztés, új munkahelyek, úthálózat, a harmadik pedig a szakképzés és a felsőoktatás. Jövőre elindul a jogászképzés Békéscsabán, új fokozatba kapcsol a mérnökképzés és a gazdaságtudományok oktatása. És új elvek megfogalmazására van szükség a turizmusban, mert Békés, a kincsek, az értékek és a lehetőségek hazája, páratlan természeti környezettel – taglalta a főispán.

De ehhez vasút is kell. Ez a beruházás nem csak vas és beton, hanem mutatja a békési emberek jövőbe vetett hitét és erejét. Mi itt Békés vármegyében akarjuk a sikert. Innen nem el kell menni, hanem ide kell jönni, mert itt van innováció, jövőkép, van összetartó és teremtő közösség, világosak a célok. És mi jól tudjuk, hogy a sikerért és az eredményért minden nap tenni kell. Ezen a vidéken nem a szerencsében bízunk, hanem a munkában hiszünk és az általa elérhető eredményekben. Mi a jövőbe tartunk, mi vidékiek vagyunk a jövő nemzeti csapata. A magyarok jövőjét, itt Békés vármegyében is írjuk, ez a mi feladatunk, ez a mi küldetésünk. Békés vármegye élhető és szerethető, és be tudja bizonyítani, hogy – bár a kormány eddig soha nem látott támogatásával, de – saját jogon, saját akaratából, saját teljesítménye alapján érdemes a figyelemre, mond igent a jövőre – zárta gondolatait dr. Takács Árpád.

A több mint 146,6 milliárd forint nettó összegből megvalósult beruházás keretében korszerűsítették a szabadkígyósi, a kétegyházi és a lőkösházi állomást, a teljes vágányhálózatot. Megvalósult a felsővezetéki rendszer és az energiaellátás korszerűsítése, 3 állomáson, 74 villamos váltóval új elektronikai biztosítóberendezést telepítettek. Egy különszintű közúti-vasúti kereszteződést biztosító műtárgyat, akadálymentesített, esővédett peronokat, aluljárókat építettek. Az állomásokon kialakított modern digitális és hangos utastájékoztató-rendszerek pedig megkönnyítik a vasúti közlekedést és emelik az utazás színvonalát.

Forrás: Békés Vármegyei Kormányhivatal