Vármegyéket kapcsol össze az átadott mezőhegyesi kerékpárút
November 23-án hivatalosan is lezárult a 2,418 milliárd forintból megvalósított „Mezőhegyes – megyehatár kerékpárút hálózat fejlesztése új kerékpárforgalmi létesítmények építésével, 4444 és 4434 jelű utak kereszteződésében körforgalom kialakítása” című, TOP-3.1.1-16-BS2-2020-00002 azonosítószámú kiemelt projekt. Zalai Mihály, Békés Vármegye Önkormányzatának elnöke a 2014-2020 közötti európai uniós ciklusban Békés vármegyében megépült több, mint 59 kilométer kerékpárút közül a legnagyobb beruházásnak nevezte a Mezőhegyesen megvalósuló több, mint 10 kilométeres szakaszt.
Az átadó ünnepséget Békés Vármegye és Csongrád-Csanád Vármegye határán megépített kerékpáros kishídnál tartották, a szintén Terület- és Településfejlesztési Operatív Programban megvalósított „Csanádpalota-Pitvaros-Mezőhegyes hivatásforgalmi kerékpárút megépítése” című projekt zárásával összhangban.
Gémes László, a Csongrád-Csanád Vármegyei Közgyűlés elnöke ünnepi köszöntőjében hangsúlyozta: régóta várt beruházás ért végéhez, a Terület-és Településfejlesztési Operatív Programban elnyert 2,7 milliárd forintból 11,8 kilométer kerékpárút épült Csongrád-Csanád Vármegyében.
– A beruházó több ezer köbméter földet mozgósított meg a földművek elkészítéséhez, beépített több, mint 4600 köbméter zúzottkövet és 2200 köbméter aszfaltot. Füvesítés történt mintegy 2 hektár területen és több, mint 600 előnevelt facsemete lett elültetve annak érdekében, hogy a kerékpárutat zöldfelület és néhány év múlva árnyas fasor kísérje. A kerékpárút építésével érintett szakaszokon Csanádpalotán és Pitvaroson is megújult az ivóvíz-hálózat és ahol indokolt volt, a közterületi csapadékelvezető rendszer is. A fejlesztés példaértékű együttműködések révén valósulhatott meg. A települések polgármesterei jó partnerek voltak, azonban fontos kiemelnem azt a példaértékű munkát, amelyet Zalai Mihállyal, Békés Vármegye Önkormányzatának elnökével folytattunk az elmúlt négy évben – hangsúlyozta Gémes László.
Zalai Mihály, Békés Vármegye Önkormányzatának elnöke ünnepi beszédében kiemelte: a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program 2014-2020-as ciklusában több, mint 59 kilométer kerékpárút épült Békés vármegyében, a kerékpárút fejlesztések között a legnagyobb beruházásnak nevezte a Mezőhegyesen megvalósított 10 218,8 méter hosszú szakaszt.
– A két vármegye határán kerékpáros hídon állunk, amely egy jelkép. Hiszem azt, hogy az új területfejlesztési törvénynek köszönhetően a következő időszakban lehetőségünk lesz több, vármegyehatáron átnyúló projekt együttes megvalósítására. A projektnek a súlypontja Mezőhegyes – az egykori Csanád vármegye ékszerdoboza – megközelíthetőségének javítása volt. Éppen ezért a mai vármegyehatárok nem érvényesek, úgy kellett gondolkodnunk és tervezünk, hogy a település mind Csongrád-Csanád vármegye irányából, mind Békés vármegye északi részéről megközelíthető legyen. Olyan fejlesztések indultak el az elmúlt években Mezőhegyesen, amelyek megkövetelik ezeket a típusú infrastrukturális fejlesztéseket is annál inkább, mert a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program elsősorban a munkahely és a lakóhely közti közlekedést szolgálja, de nem szabad elfelejteni, hogy Mezőhegyes már most is, később még inkább turisztikai szempontból jelentős tényező lesz. Bízom benne, hogy nem csak a munkába járást és a fellendülő turizmust, de az itt élők sporttevékenységét is segíti majd a kerékpárút akár biciklizésről, görkorcsolyázásról, futásról, vagy gyaloglásról legyen szó – emelte ki Zalai Mihály.
A projekt keretében Mezőhegyes közigazgatási területén új kerékpárforgalmi létesítmények épültek az alábbiak szerint:
– Mezőhegyes bel- és külterületén a 4427. jelű összekötő út (Komlósi út) szakaszán megépített, a 11-es Majorhoz vezető kerékpárút közúttól elválasztott két irányú önálló kerékpárút létesítmény, hossza 2217,0 fm;
– Mezőhegyes bel- és külterületén, a 4434. és 4444. jelű összekötő utak mentén megépített kerékpárút, illetve gyalog- és kerékpárút szakaszok, kerékpáros híd, kerékpáros vasúti átjáró közúttól elválasztott két irányú önálló kerékpárút, valamint elválasztott és elválasztás nélküli gyalog- és kerékpárút szakaszok: 7911,8 fm;
Mindösszesen új létesítmény: 10.128,8 fm
A fenti létesítménytípusokon kívül az alábbi további infrastruktúra került kiépítésre, melyek szükségszerűek a létesült kerékpárforgalmi létesítmény működéséhez, továbbá a közlekedésbiztonsági előírások teljesítéséhez:
– 4427. jelű út 29+298 km sz. térségében megépített kerékpáros híd;
– 4434. jelű összekötő út (II. József körút) 53+687 km sz. mellett bal oldalon épített kerékpáros híd;
– 125 sz. Mezőtúr – Orosháza – Mezőhegyes – Battonya vasútvonal kerékpáros vasúti átjáró (Vármegyehatár előtti szakaszon létesült);
– 4444. jelű Gyula–Battonya–Mezőhegyes és 4434. jelű Gyula–Pitvaros–Makó összekötő út kereszteződésében kialakított körforgalmú csomópont.